Hej alla!

Här är Birca´s blogg om stallets människor och hästar. Här kan du läsa om vad som händer i stallet samt mina reflektioner över olika hästrelaterade företeelser. Vill även du skriva inlägg här? Kontakta då mig via mail cas.birca@telia.com

Farre på hästarnas evigt gröna ängar!

torsdag 14 februari 2013

Etiska frågeställningar inom hästsporten?

Något som blir allt mer aktuellt inom all hästsport är olika etiska frågeställningar... Vilka sätt att hålla och hantera häst, vilken användning/träning är försvarbar ur djurskyddsaspekt?

Personligen tror jag bara det är en tidsfråga innan olika djurskyddsorganisationer (och andra) sätter riktig fokus på dessa frågor.... Frågan är närmast om sporten i allmänhet och SvRF i synnerhet ska agera proaktivt (dvs sopa framför egen dörr först) eller reaktivt (alltså reagera/försvara sig) när den verkliga kritiken kommer?

Hörde som ett exempel när jag i ett sammanhang frågade om man diskuterade LDR & Rollkur på dressyrdomarkurser och fick som svar NEJ. När jag undrade varför (tyckte nämligen det var lite underligt eftersom dessa saker är högaktuella, inte minst efter diskussionerna i samband med OS i London) fick jag till svar "för det finns inte i Sverige! Det är ju felaktigt men eftersom det inte förekommer i Sverige...." Har ingen aning om det är den officiella orsaken till att man inte diskuterar Rollkur & LDR men jag har själv vid upprepade tillfällen varit på anläggningar där Rollkur praktiserats dagligen och LDR (av mer o mindre grad) kan man se DAGLIGEN i våra stall & anläggningar.... Vi måste helt uppenbart leva i olika verkligheter?!

Det finns många svåra frågor att ta ställning till och som bör diskuteras öppet inom hästsporten. För var går gränserna för vad som är acceptabelt och inte? Allt hästägande handlar ju om kompromissande för vi varken kan eller kanske inte ens bör efterlikna naturen i alla hänseenden...

Men samtidigt finns det många företeelser som vi bör (och måste) ifrågasätta och se till att vi kan motivera dem den dag de eventuellt ifrågasätts av grupper utanför våra egna led. Vi bör redan nu se över användningen av sådant som är etiskt tveksamt!

Här nedan bara några exempel på saker som bör diskuteras(enligt min uppfattning :-)):
- hästar som fortfarande inte får gå i hage
- om hästen har möjlighet till social gemenskap (dvs kan röra vid andra hästar)
- träningsmetoder (allt i från rollkur, LDR, hackande sporrar, ryck i munnen, "kadaverdisciplin" osv)
- användningen av bett (inte bara vilken typ av bett utan även hur man använder det)
- användningen av "stjälptyglar" (vilken effekt det har på hästen)
- fodring (inte bara vad utan också på vilket sätt...)
- skor/utan skor
- täcken - när/när inte och hur många?

Läs via länken vad Djurens Rätt så här långt skrivit om hästsport....
http://www.djurensratt.se/for-att-hastar-ger-allt 

ps. för er som känner mig vet att jag brukar kalla "hjälptyglar" för "stälptyglar" eftersom jag tycker de mera ställer till problem än löser några... Så ovanstående är inte något stavfel :-)


Not. Skrev ovanstående inlägg för ett tag sedan (som utkast). Fick igår senaste numret av Equipage i min hand & där skrev redaktören en ledare som berör just ovanstående! Hon hade varit på "köp-turné" till ett antal försäljningsstall i Skåne och då blivit bestört över vad hon sett. Hon skriver bl.a att "om det som Stallkompis & jag såg, skulle bli synligt för allmänheten, (läs Josefsson, Ekdahl & Co) så skulle vår kära sport sänkas. Punkt. Det vi såg är inte okej för någon." 

Ovanstående visar ännu en gång att det finns (många) skäl till att börja diskutera företeelser inom vår sport innan andra gör det åt oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar